2012. február 3., péntek

"Why?" rather than "how?"...*

Amikor hozzákezdtem a diplomamunkámmal kapcsolatban a kutatáshoz, két nap leforgása alatt teljesen hitehagyott lettem a témaválasztásomat illetően. Úgy jártam, mint ahogy az egyik svéd gyerekversben van: Bélyeg: Bélyeget gyűjtöttem./Papa hozott egyszer egy kilót./Azóta nem gyűjtök bélyeget. 
Ugyanis belevetettem magam a Taschen-nél megjelent 1000 Lights első és második kötetébe – ami összességében ugye már kétezer lámpa, és hát ennyi példa átnyálazása semmiképp nem lehet inspiráló. Főleg akkor nem, ha még nem alakult ki pontosan a cél, csak az a biztos, hogy az a valami, ami a tervezés végére elkészül mindenképp világítani fog. Egyrészt jött a kérdés: mi a fenének még egy lámpa erre az anyaföldre? Másrészt pedig, ami tán még ennél is nyomasztóbb, hogy hogyan tudnék ennyi előkép után eredeti maradni, hogy lesz majd az a valami más, mint az előbbi (ráadásul nagyrészt zseniális) kétezer? Hogy lehet azt elkerülni, hogy plagizáljak, hogy másoljak, hogy lenyúljak?
Épp jókor került elém ez a kis plakát, ami nagy segítségemre volt (és lesz is). Na meg Bori ezzel kacsolatos gondolatai - ezekről majd még később mesélek.
Szóval a lényeg a fókusz, egy helyesen, relevánsan megválasztott célra, hogy miért, hova, kinek szeretnék világítóeszközt tervezni, a hogyan pedig csak ezután jön. S ha helyesen válaszolom meg a jól definiált problémát, akkor az már önmagában létjogosultságot ad majd egy újabb tárgy létrehozásának.
Könnyen lehet, hogy ez evidencia, de ha leírom, könnyebb szem előtt tartani.

* A címet ez a Olafur Eliasson TED előadása ihlette.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése